V roce 2023 pokračoval projekt Erasmus
V roce 2023 pokračoval projekt Erasmus. Škola má schválenu akreditaci na pořádání zahraničních výjezdů na roky 2021 – 2027.
Paní učitelky z naší školy v roce 2022-2023 absolvovaly v rámci projektu Erasmus + v zahraničí vzdělávací kurzy a job shadowing.
Co nového se naučily? Jak svůj pobyt v zahraničí a získané poznatky hodnotí?
Osvojila jsem si různé aktivity práce s pomůckami vzhledem k věkovým odlišnostem žáků a vzhledem k místu a prostředí, kde mohou být využívány.
Velkým přínosem pro mne bylo sledování sebehodnocení žáků, hodnocení žáků učitelem, zaznamenávání pokroků ve vzdělávání u jednotlivých žáků a plánování jejich dalšího postupu ve vzdělávání.
Kurz ukázal možnosti, jak zahrnout vycházky a exkurze do výuky zeměpisu, historie, občanské i výtvarné výchovy a zvýšit tak motivaci žáků.
Prakticky jsme si vyzkoušeli mnoho aplikací a her použitelných ve výuce, které zpestří výuku a zároveň začlení nenásilným způsobem angličtinu do jiného předmětu, což napomůže žákům zlepšit jejich komunikační dovednosti v cizím jazyce.
Důraz byl kladen na komunikativní výuku jazyků, používání autentických materiálů a reálií, a také na efektivní párovou a skupinovou práci. Celý týden panovala příjemná atmosféra a byl plný nových nápadů a aktivit, které uplatňuji v hodinách angličtiny.
Během kurzu se hojně využívaly přírodní materiály (kameny, provázky z ovčí vlny, kartony místo papíru a laminace), protože Islanďané hodně dbají na životní prostředí a kontakt s přírodními materiály je také prospěšnější a přirozenější pro žáky. Hodně času jsme trávili venku v přírodě, kde také běžně probíhá výuka na islandských školách i v nejchladnějších měsících. Během kurzu jsme měli možnost nahlédnout do islandské základní i střední školy a seznámit se také s tzv. „working school“, která na Islandu funguje o prázdninách a jedná se o jakýsi druh přivýdělku pro tamní studenty. Načerpala jsem mnoho zkušeností a praktických tipů do hodin anglického jazyka a to především pro menší žáky na 1. stupni a některé z nich jsem již úspěšně uvedla do praxe.
Zástupkyně ředitelky pro Montessori a vychovatelka a asistentka v Montessori třídách se zúčastnily job shadowingu na soukromé Montessori škole v Římě. Zde jsou jejich poznatky ze stáže:
V rámci Job shadowingu jsem měla možnost navštívit soukromou Montessori školu v Římě, která pracuje s dětmi 6 – 12 let. Týden jsem pracovala s ředitelkou školy, čerpala jsem informace z metodického vedení zaměstnanců, měla jsem možnost účastnit se porady vedení, kde se plánovaly jednotlivé akce a projekty. Seznámila jsem se s financováním školy, s rozdělováním finančních prostředků např. na nákup pomůcek, vzdělávací aktivity pro učitele, vzdělávací aktivity pro rodiče, společná setkání s veřejností. Zúčastnila jsem se náslechů u italských kolegyň v jednotlivých trojročích. Společně s pedagogy jsme diskutovali o metodách a formách práce, jak dále zkvalitňovat vzdělávání v Montessori pedagogice, o svých vzájemných zkušenostech.
Měla jsem možnost nahlédnout do tříd a pozorovat běžný chod školy. Dozvěděla jsem se, o možnostech, vzdělávat se v Montessori pedagogice v zahraničí, o různých Montessori vzdělávacích kurzech pro pedagogy. Poznala jsem jiné Montessori pomůcky a práci s nimi, což mne velmi obohatilo. Načerpala jsem praktické informace, jak přívětivě metodicky vést kolegy a zároveň celý Montessori tým z pozice zástupkyně ředitele.
Seznámila jsem se s vedením pedagogické dokumentace, systémem odměňování pedagogů, zajímala jsem se o vzájemnou zpětnou vazbu mezi vedením školy a pedagogem, mezi vedením školy a rodiči.