Vzdělávání podle principů Marie Montessori
Marie Montessori (*1870), italská lékařka - psychiatr, která celý život věnovala studiu vývoje dětí již od narození, vyvinula tuto vzdělávací metodu, která podporuje zdravý rozvoj dětí. Respektuje individualitu a jedinečnost každého jedince a maximálně vychází vstříc jeho potřebám s uvědoměním si pevných morálních a demokratických principů a zásad. Cílem je, že každý se v takové škole učí rád - je umožněno dosáhnout dlouhodobě trvajících znalostí, ale také umožňuje rozvoj osobnosti dítěte, což je naprosto nezbytné pro úspěšné uplatnění nejen ve studiu a profesi, nýbrž i v soukromém životě. Pokud vás zajímá více, seznamte se s hlavními principy této metody.
Základní principy programu
- Utváření nového vztahu dospělého k dítěti
Chování učitele k dítěti je vždy plné respektu k jeho individualitě jako k hotovému člověku. Učitel je rádce a rovnocenný partner, který dítěti pomáhá na jeho cestě objevování a učení se, projevuje maximální vstřícnost, otevřenost, trpělivost k dítěti. - Vlastní objevování poznatků samotným dítětem
Potřeba učit se, porozumět okolí a vyznat se v souvislostech je v nás zakódováno přímo geneticky. Při výchově a učení stačí respektovat individuální vývoj a využít senzitivní fáze každého dítěte, což je klíčový princip výchovně vzdělávací činnosti Montessori pedagogiky. - Samostatná práce jednotlivce
používá se také označení volná nebo svobodná práce, protože dítě si může zvolit:
co = jaký materiál si vybere, jakou oblast, na čem bude pracovat a o čem chce získat další informace
kde = vybírá si místo, kde bude ve třídě pracovat
kdy = dítě nepracuje na povel či podle zvonění, každé dítě je na určitou věc „naladěno“ v jinou dobu
s kým = může pracovat samo, ve dvojici, ve skupině - Dělená odpovědnost
Učitel dává dítěti možnost svobodné volby ve výběru činností, ale současně preferuje a pomáhá vybírat činnost pro dítě, které se nedokáže samo rozhodnout. Učitel podporuje a pomáhá dětem, které pomoc potřebují. Snaží se postupně doprovodit dítě do stádia vlastní odpovědnosti. - Trojstupňová výuka
Tato metoda je vhodná zejména pro předškolní věk, případně pro plynulý přechod některých dětí do základní školy a pouze při některé učební látce. Spočívá ve třech stupních: pojmenování učitelem, znovupoznání, aktivní ovládání. - Izolace jedné vlastnosti
Základní didaktický princip pedagogiky M.Montessori. Izolovaná vlastnost musí být zřetelně vyjádřená. Vzniká tak výrazný, a tím snadno postižitelný rozdíl. Výrazný rozdíl se postupně zmenšuje, úkoly jsou stále obtížnější, dítě při jejich plnění dosahuje větší vnímavosti a pozornosti. - Práce s chybou
Chyba je chápána jako běžný, přirozený projev v procesu učení, jako užitečná součást řešení problémů a jako bohatý zdroj nových poznatků. Materiály a pomůcky jsou připraveny tak, aby si dítě vždy samo mohlo zkontrolovat správnost řešení, najít a opravit chybu - vlastní chyby tak napomáhají v dalším učení. - Práce s pochvalou
Cílem je, aby děti dělaly to, co je vnitřně uspokojuje. S pochvalou se zachází přiměřeně tak, aby se dítě nestalo na pochvale závislé. Dítě má cítit sebeuspokojení z práce, kterou dělá; nedělat práci pro uspokojování představ dospělého, pro pochvalu nebo známky. Pochvala je využívána zejména u nových a nejistých dětí k navození pocitu bezpečí a jistoty. - Senzitivní fáze
Jsou to zvláštní období největší vnímavosti k získávání určitých schopností a dovedností. Trvají jen určitou dobu a nenávratně se zakončí, ať už jsou využity nebo ne. Člověk se nikdy jisté věci nenaučí tak snadno, jako v příslušné senzitivní-citlivé fázi. - Hodnocení
Používáme slovní hodnocení, které je ve srovnání se známkami výstižnější, objektivnější, více motivuje a podporuje dítě v učení.
Co je našim cílem?
Snažíme se ve škole vytvořit především příjemné klima. Chceme, aby děti pracovaly s radostí a zájmem při objevování zákonitostí života a ze vzájemných přátelských vztahů. Chceme děti připravit na praktický život, aby se dokázaly samostatně rozhodnout a být za své rozhodnutí zodpovědní. Není naším cílem připravovat děti na víceletá gymnázia.
Organizační informace
Třídy s Montessori programem jsou součástí ZŠ Tyršova v Novém Jičíně.
V Montessori třídách učíme podle školního vzdělávacího programu Montessori cestou, který vychází z Rámcového školního vzdělávacího programu RVP ZV.
Velký důraz klademe na rozvíjení klíčových kompetencí, tzn. všech dovedností potřebných k životu v současné společnosti.
Všechny děti pracují ve věkově smíšených kolektivech:
1. trojročí = 1.-3. ročník
2. trojročí = 4.-6. ročník
3. trojročí = 7.-9. ročník
Naši MM pedagogové
Montessori
Celé jméno | Pozice | |
---|---|---|
Ulrika Kovářová | Zástupkyně MM tříd | ulrika.kovarova |
Učitelé Montessori
Celé jméno | Třída | Telefon | |
---|---|---|---|
Ulrika Kovářová | +420 556 806 437 | ulrika.kovarova | |
Eva Strušková | MA | +420 556 806 438 | eva.struskova |
Kateřina Ondřejíková | MB | +420 556 806 438 | katerina.ondrejikova |
Markéta Grecu | MC | +420 556 806 438 | marketa.grecu |
Radka Kusáková | MD | +420 556 806 437 | radka.kusakova |
David Hájek | ME | +420 556 806 438 | david.hajek |
Julie Váhalová | MF | +420 556 806 437 | julie.vahalova |
Zuzana Olivová | MG, MH | +420 556 806 437 | zuzana.olivova |
Rostislav Vonšík | MZ | +420 556 806 437 | rostislav.vonsik |
Jaroslav Vrubl | +420 556 806 437 | jaroslav.vrubl | |
Leyshon Miles | +420 556 806 437 | leyshon.miles | |
Hana Juchelková | +420 556 806 437 | hana.juchelkova | |
Veronika Barošová | +420 556 806 446 | veronika.barosova | |
Jitka Plešková | +420 556 806 444 | jitka.pleskova | |
Sam Griffiths | +420 556 806 437 | sam.griffiths | |
Petr Haflant | +420 556 806 437 | petr.haflant | |
Hana Simerská | +420 556 806 444 | hana.simerska | |
Linda Masudová | +420 556 806 444 | linda.masudova | |
Jan Foltýn | +420 556 806 446 | jan.foltyn | |
Daniel Geryk | +420 556 806 441 | daniel.geryk | |
Jan David | +420 556 806 446 | jan.david |